Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy.
Poradenské a preventivní programy odráží specifika dané školy i regionu a služby poskytované školou jsou koordinovány se službami školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče) v regionu. Realizace pedagogicko-psychologického poradenství na škole předpokládá vytvoření vnitřního systému komunikace ve škole, na kterém se podílí ředitelka školy ve spolupráci především s třídními učiteli, učiteli volby povolání, učiteli-metodiky pro práci s nadanými žáky, případně dalšími pedagogy.
Věstník MŠMT, 2005
Program/plán poradenských služeb na škole
Program pedagogicko-psychologického poradenství zpracovává a každoročně aktualizuje tým poradenských pracovníků školy, konzultuje jej s pracovníky vytvářející konzultační tým pro poskytování poradenských služeb ve škole a poté předkládá ke schválení řediteli školy. Program pedagogicko-psychologického poradenství (školního poradenského pracoviště) naplňuje především tyto cíle:
- pracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů,
- sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci,
- připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných,
- vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole,
- posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,
- prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- poskytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů,
- prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči,
- integrovat poradenské služby poskytované školou se službami školských poradenských zařízení (zejm. pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče) a s úřady práce.
Pracovníci školního poradenského pracoviště
Výchovný poradce
Mgr. Radka Hlaváčová
Konzultace ohledně výchovných a výukových problémů včetně doporučení odborných pracovišť, konzultace nastavení podpůrných opatření pro žáky SVP.
Metodik prevence
Ing. Jana
Karásková
Organizační zajištění preventivních programů aktuálně cílené na konkrétní třídy a žáky.
Kariérový poradce
Mgr. Tereza Navarová
Poradenství v oblasti volby povolání a přijímacího řízení na víceletá gymnázia, SOU a SŠ.
Speciální pedagog
Mgr. Petra Pokorná
Identifikace žáků s potřebou podpůrných opatření a vytvářením strategií a postupů vedoucích k odstranění či zmírnění výukových problémů.